Teknomerkez
TR EN ES
Konular
Proje Sayfaları

PIC16F628 ile 8X32 Kayan Yazı Grafik Panosu - 1

Yazar: Mehmet Yılmaz
Tarih: 07.04.2005
Türkçe

Son günlerde pekçok sitede kayan yazı devrelerine raslayınca bende de bu konuda bir ürünümün olması isteği oluştu. Bu devrenin basit, grafiksel ve PicBasic Pro hakkında açıklayıcı olmasına özen gösterdim. Sonuçta bu, sadece bir gösteri devresi olduğundan ihtiyaç karşılayıcı özelliğinin az olması da normal. Fakat fikir verici ve faydalı olabilecek pekçok yönünün olduğunu düşünüyorum.

Devre, bir adet PIC16F628, 2 adet 74HC154 ve bir adet 74HC00 Entegresi ve led matrixten oluşmakta. Led matrixi kendiniz dizayn edeceğiniz gibi piyasada satılan 8x8 led matrixtende 4 tane alıp yapabilirsiniz. Devreyi en temel devre olarak dizayn ettiğimden dolayı, kullanılacak ledlere göre 74HC154 entegresinin uçlarının transistörlerle sürülmesi gerekebilir. Ayrıca ledlerlerle PORTB arasına 470R direnç bağlamak gerekir. Kristali 4 MHz'den büyük, mesela 10 MHz kullanırsanız p1 ve i1 değişkenlerinin değerini daha büyük atamanız gerekmektedir. 74HC00 lojik entegresinin yerine transistörle de gelen sinyali değilleyebilirsiniz. Ben devreyi şemadaki şekliyle yaptım ve bredboard üzerinde çalıştırdım. Ama baskı devresini hazırlamadım. Devre, şeması ve Pic Basic Pro program kodları incelenince yeterince bilgi verecektir. Ek dosyalarda bulunan '.dsn' uzantılı dosya, PROTEUS ISIS çizim dosyasıdır. Bu dosyada simulasyonu çalıştırabilirsiniz.

Devrede görüntülenmesini istediğiniz grafik ya da yazıyı d1-d32 değişkenlerine işliyorsunuz. 0'lar ledleri yakmıyor, 1'ler ledleri yakıyor. Aşağıdaki kodlarla 'Teknoloji' kelimesi kayan yazı olarak çıkmaktadır.

Devrenin Şeması:



Ek Dosyalar:

Devre şemasını büyük görmek için tıklayınız. Devrenin çalışması için gerekli olan bütün dosyaları indirmek için tıklayınız.

PIC16F628 dahili osilatörü ve dahili resetleme ile gerçekleştirilen ve harici kristal osilatör kullanılmayan devre ektedir, indirmek için tıklayınız.


Bu yazıya yönelik sorular ve çözümleri şeklinde hazırlanan ve bu yazının devamı niteliğindeki yeni çalışma için tıklayınız.

Devrenin, Pic Basic Pro ile hazırlanmış kodları:

'PIC 16F628 ile 8X32 Matrix Pano Kayan Yazı Grafik
'Hazırlayan: Mehmet Yılmaz - mehmet.yilmaz@teknomerkez.net
'Tarih: 5 Nisan 2005
'Dosya adı: 8x32-d1.bas
'Kullanılan değişken fazlalığından dolayı PIC16F628 kullanıldı.
'd1-d32 değişkenlerini PORTB de gösterirseniz gerekli değişiklikleri
'yaparak PIC16F84 kullanabilirsiniz
'-------------------------------------------------------
'PROTON Compiler kullanıyorsanız alt satırın başındaki tırnağı kaldırın
'DEVICE 16F628
'=====Değişkenler tanımlanıyor=====
i VAR BYTE
i1 VAR BYTE
p1 VAR BYTE
p2 VAR BYTE
'PORTA değişkenleri
pa1 VAR BYTE
pa2 VAR BYTE
pa3 VAR BYTE
pa4 VAR BYTE
pa5 VAR BYTE
pa6 VAR BYTE
pa7 VAR BYTE
pa8 VAR BYTE
pa9 VAR BYTE
pa10 VAR BYTE
pa11 VAR BYTE
pa12 VAR BYTE
pa13 VAR BYTE
pa14 VAR BYTE
pa15 VAR BYTE
pa16 VAR BYTE
pa17 VAR BYTE
pa18 VAR BYTE
pa19 VAR BYTE
pa20 VAR BYTE
pa21 VAR BYTE
pa22 VAR BYTE
pa23 VAR BYTE
pa24 VAR BYTE
pa25 VAR BYTE
pa26 VAR BYTE
pa27 VAR BYTE
pa28 VAR BYTE
pa29 VAR BYTE
pa30 VAR BYTE
pa31 VAR BYTE
pa32 VAR BYTE
'şekil değişkenleri
d1 VAR BYTE
d2 VAR BYTE
d3 VAR BYTE
d4 VAR BYTE
d5 VAR BYTE
d6 VAR BYTE
d7 VAR BYTE
d8 VAR BYTE
d9 VAR BYTE
d10 VAR BYTE
d11 VAR BYTE
d12 VAR BYTE
d13 VAR BYTE
d14 VAR BYTE
d15 VAR BYTE
d16 VAR BYTE
d17 VAR BYTE
d18 VAR BYTE
d19 VAR BYTE
d20 VAR BYTE
d21 VAR BYTE
d22 VAR BYTE
d23 VAR BYTE
d24 VAR BYTE
d25 VAR BYTE
d26 VAR BYTE
d27 VAR BYTE
d28 VAR BYTE
d29 VAR BYTE
d30 VAR BYTE
d31 VAR BYTE
d32 VAR BYTE
'=====port giriş çıkış ayarları=====
TRISA=000000 'tüm portlar çıkışa ayarlandı
TRISB=000000 'zaten geride boş port kalmadı
PORTB=0  'PORTB başlangıçta 0 olacak
PORTA=1  '74HC154 tarama işleminde lojik 0 çıkışlı tarama yapar
'bu durumda başlangıç için PORTA=1 olmalı
'=====Sayıcıların ayarı=====
i=0  'Bu değer sabit kalsın
i1=8 'kayma hızını belirliyor(İSTEDİĞİNİZ HIZI BELİRLEYEBİLİRSİNİZ)
'=====Bekleme ayarları=====
p1=1 'sütun geçişleri arasındaki bekleme(TİTREMEYİ ÖNLEYECEK DEĞER)
'=====Görüntü oluşturan değişkenler tanımlanıyor=====
'görünmesini istediğiniz şekli oluşturmak için, 
'görünen için=1 siyah kalan için=0 olarak değer verin.
'değerlerin anlaşılabilir olması açısından binary 
'olarak verilmiştir.
'Teknoloji 
d1=000001
d2=000001
d3=111111
d4=000001
d5=111001
d6=010100
d7=011000
d8=000000
d9=111111
d10=010000
d11=101000
d12=000100
d13=000000
d14=111100
d15=000100
d16=111000
d17=000000
d18=111000
d19=000100
d20=111000
d21=000000
d22=111111
d23=000000
d24=111000
d25=000100
d26=111000
d27=000000
d28=000000
d29=111101
d30=000000
d31=111101
d32=000000
'PORTA tanımlaması
pa1=0
pa2=1
pa3=2
pa4=3
pa5=4
pa6=5
pa7=6
pa8=7
pa9=8
pa10=9
pa11=10
pa12=11
pa13=12
pa14=13
pa15=14
pa16=15
pa17=16
pa18=17
pa19=18
pa20=19
pa21=20
pa22=21
pa23=22
pa24=23
pa25=24
pa26=25
pa27=26
pa28=27
pa29=28
pa30=29
pa31=30
pa32=31
'Değerlerin Portlara gönderilmesi işlemi yapılıyor.
basla:
i=i 1
IF i=i1 Then kaydir 
PORTA=pa1 
PORTB=d1 
Pause p1 
PORTA=pa2  
PORTB=d2
Pause p1
PORTA=pa3
PORTB=d3
Pause p1
PORTA=pa4
PORTB=d4
Pause p1
PORTA=pa5
PORTB=d5
Pause p1
PORTA=pa6
PORTB=d6
Pause p1
PORTA=pa7
PORTB=d7
Pause p1
PORTA=pa8
PORTB=d8
Pause p1
PORTA=pa9
PORTB=d9
Pause p1
PORTA=pa10 
PORTB=d10 
Pause p1
PORTA=pa11 
PORTB=d11 
Pause p1
PORTA=pa12 
PORTB=d12 
Pause p1
PORTA=pa13 
PORTB=d13 
Pause p1
PORTA=pa14 
PORTB=d14 
Pause p1
PORTA=pa15 
PORTB=d15 
Pause p1
PORTA=pa16 
PORTB=d16 
Pause p1
PORTA=pa17
PORTB=d17
Pause p1
PORTA=pa18
PORTB=d18
Pause p1
PORTA=pa19
PORTB=d19
Pause p1
PORTA=pa20 
PORTB=d20 
Pause p1
PORTA=pa21 
PORTB=d21 
Pause p1
PORTA=pa22 
PORTB=d22 
Pause p1
PORTA=pa23 
PORTB=d23 
Pause p1
PORTA=pa24 
PORTB=d24 
Pause p1
PORTA=pa25 
PORTB=d25 
Pause p1
PORTA=pa26 
PORTB=d26 
Pause p1
PORTA=pa27
PORTB=d27
Pause p1
PORTA=pa28
PORTB=d28
Pause p1
PORTA=pa29
PORTB=d29
Pause p1
PORTA=pa30 
PORTB=d30 
Pause p1
PORTA=pa31 
PORTB=d31 
Pause p1
PORTA=pa32 
PORTB=d32 
Pause p1
GoTo basla 'Göstermeye yeniden başla
'=====Kaydırma işlemi yapılıyor=====
kaydir:
PORTA=1
PORTB=0
i=0
'PORTA sıralaması değişimi
pa1=pa1-1
pa2=pa2-1
pa3=pa3-1
pa4=pa4-1
pa5=pa5-1
pa6=pa6-1
pa7=pa7-1
pa8=pa8-1
pa9=pa9-1
pa10=pa10-1
pa11=pa11-1
pa12=pa12-1
pa13=pa13-1
pa14=pa14-1
pa15=pa15-1
pa16=pa16-1
pa17=pa17-1
pa18=pa18-1
pa19=pa19-1
pa20=pa20-1
pa21=pa21-1
pa22=pa22-1
pa23=pa23-1
pa24=pa24-1
pa25=pa25-1
pa26=pa26-1
pa27=pa27-1
pa28=pa28-1
pa29=pa29-1
pa30=pa30-1
pa31=pa31-1
pa32=pa32-1
GoTo basla 'kaydırma işlemi sona erdiğinde başa 
'döner ve işlem sürekli tekrarlanır
End  'Program sonu


İlgili yazılar
Mehmet Yılmaz 30.03.2007